Hur du hanterar många kontakter på LinkedIn

Kontakter är ofta vägen till en anställning. Arbetsmarknaden är betydligt mer flexibel nu än för 40 år sedan. Unga personer har i regel flera olika anställningar innan de har fyllt 30 år. Kontakter och nätverksbyggande är därför ett viktigt område för den som vill lyckas i arbetslivet.

Många känner till Linkedin. En del människor väljer dock att avfärda denna plattform som en trendig hemsida för ungdomar. Linkedin har dock flera fördelar för den som kan hantera sina kontakter på rätt sätt. 

Du kan exempelvis hitta ditt drömjobb. Du kan också gå med i branschföreningar och få rabatter på utbildningar. Juridik är ett exempel på ett område som många människor vill lära sig mer om. Rive Juridiska Byrå ger dig det där lilla extra.

Saker att tänka på när du använder Linkedin

  • Alla kontakter är inte bra kontakter. Vissa människor vill bara lägga till dig för att sälja något. Det är viktigt att du lär dig att identifiera dessa människor. De använder sig ofta av ett företagsnamn som är kopplat till rekrytering.
  • Många kontakter innebär ofta en svårighet i att bestämma vem du bör kontakta. Många människor väljer att lägga tid på att nå ut till personer i maktposition. Det är givetvis alltid en god idé att skapa kontakter som kan leda till nya möjligheter. Samtidigt bör du vara medveten om att konkurrensen om deras uppmärksamhet är stenhård.
  • Du kan därför välja att lyfta personer i ditt nätverk som inte har många kontakter. Det kan handla om en person som är mycket duktig på sitt arbete. Denna person kommer säkerligen i sin tur vilja lyfta dig vid något tillfälle i framtiden.
  • Du bör också noggrant tänka över vilka budskap du vill förmedla på plattformen. Om du har specialistkompetens inom ditt område är detta en enkel uppgift. Det kan dock ändå vara svårt att veta vad din publik verkligen vill läsa om.
  • Försök därför stå ödmjuk inför det faktum att ett välskrivet inlägg kanske inte får så mycket uppmärksamhet. Det kan vara så att många finner inlägget intressant, men ämnet kanske inte riktigt passar in på din målgrupp.
  • Utvärdera därför ofta dina budskap och din professionella yrkesroll. Du har säkerligen kunskap om något som verkligen intresserar din publik. Försök hitta detta ämne och skriv artiklar som människor gärna vill interagera med.

Linkedin är en plattform där många företag finns representerade med egna företagsprofiler. Om du behöver hjälp inom ett visst område kan du bara slänga iväg ett meddelande. Fråga gärna Rive Juridiska Byrå om hur de kan stå till tjänst. Deras medarbetare är mycket kunniga inom juridik. 

Rekommendationer

Valet av domare en stor fråga i Amerika. Artiklar med dessa rubriker förekommer ofta på Linkedin. Ibland blandar man in politik i debatten, trots att denna typ av information även finns på många andra plattformar.

Ibland har människor svårt att hitta deras roll på Linkedin. Personligen tycker jag att man bör använda plattformen till att lyfta sig själv och andra. Jag har tidigare nämnt att du inte bör vara blyg för att skriva positiva rekommendationer om någon du arbetat med.

Du behöver inte heller vara blyg för att be om en rekommendation, så länge du gör det på rätt sätt. Du bör endast fråga människor som vet att du är duktig på det du gör. Många gånger går vi och oroar oss över att få ett nej. Det är dock dumt att oroa sig när man ska fråga någon som vet att man är duktig.

Du kan säkerligen räkna upp flera personer som du har arbetat med som är duktiga och kompetenta inom deras område. Du kan säkert också fråga dig varför du inte har skrivit en positiv rekommendation om dessa människor. Många gånger väntar vi på att någon annan ska ta initiativet. 

Lär dig av proffsen

LinkedIn-proffs med tusentals kontakter delar med sig av sina erfarenheter. Du kan utan problem hitta duktiga Linkedin-användare som delar med sig av deras bästa tips. Många av dessa människor har tusentals kontakter, som i sin tur har bra jobb.

Vi människor har ett behov av att inspireras. Vi vill gärna se andra människor som har lyckats inom något för att själva våga prova. Linkedin är fullt av förebilder som du kan låta dig inspireras av. Många av dessa förebilder har ”vanliga” jobb. De är alltså inte politiker med maktpositioner, som av naturliga skäl har mycket kontakter.

Som privatperson kan det dock vara svårt att avgöra hur mycket tid man ska lägga på Linkedin. Ibland tänker vi att denna plattform tillhör det som kallas för sociala medier. Detta stämmer till en viss nivå.

Samtidigt bör man komma ihåg att Linkedin är en plattform där man bygger sitt professionella nätverk. Du bör därför tänka på att din profil endast bör handla om ditt yrke och dina mål i karriären. Linkedin är därför en väldigt viktig del av din karriär, om du använder verktygen på rätt sätt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *